مدارک مورد نیاز ثبت شرکت شامل چه مواردی است؟ برای ثبت یک شرکت چه اقداماتی لازم است؟ مراحل ثبت شرکت چیست؟ هزینه ثبت یک شرکت چقدر است؟ در این مقاله که تحت عنوان راهنمای ثبت شرکت در تهران و ایران نوشته شده است، سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم تا در واقع برای شما یک مشاوره ثبت شرکت مناسب تهیه دیده باشیم.
مراحل ثبت شرکت
مرحله اول
اولین مرحله از راهنمای ثبت شرکت انتخاب شرکاء و سهامداران مناسب است. شاید وقتی از مراحل ثبت شرکت صحبت باشد به فکر هر موضوعی باشید بغیر از انتخاب سهامداران و شرکاء مناسب و اصلاً این موضوع را به عنوان یکی از مراحل ثبت شرکت هرگز در نظر نگرفته باشید.
امّا باید بدانید که اتفاقاً این مرحله یکی از مهمترین مراحل است، چراکه اگر در انتخاب شرکاء و سهامداران به درستی عمل ننموده باشید، به راحتی شرکت خود را دچار چالش خواهید نمود و همین موضوع باعث اجاد مشکلات بسیار زیادی برای شما خواهد شد.
مرحله دوم
دومین مرحله از مراحل ثبت شرکت انتخاب نوع شرکت است.
باید در نظر داشته باشید که مطابق با قانون تجارت، در ایران 7 نوع شرکت به شرح ذیل داریم.
شرکت سهامیکه خود شامل شرکت سهامیخاص و سهامیعام میشود
- شرکت با مسئولیت محدود
- شرکت نسبی
- شرکت تضامنی
- شرکت تعاونی اعم از تعاونی مصرف و تعاونی تولید
- شرکت مختلط سهامی
- شرکت مختلط غیر سهامی
نکته:در ایران با توجه به شرایط موجود و همچنین تصمیم اکثریت متقاضیان ثبت شرکتها خصوصاً متقاضیان ثبت شرکت ارزان بیشترین نوع شرکتی که به ثبت میرسد، شرکت با مسئولیت محدود و پس از آن شرکت سهامیخاص در رتبه بعدی قرار دارد.
سوال: تعرفه و هزینه ثبت شرکت سهامیخاص بیشتر است یا شرکت با مسئولیت محدود؟
پاسخ: با توجه به مسائلی مانند واریزیهای اداره ثبت شرکتها و علائم تجاری و همچنین دریافتی موسسات ثبتی و حق الوکاله وکیل دادگستری و مسائل دیگر که در هزینههای ثبت شرکت تاثیر گذار است مانند هزینههای مربوط به روزنامه رسمیو روزنامه کثیر الانتشار باید بگوئیم که عملاً هیچ تفاوتی بین هزینه و قیمت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامیخاص وجود ندارد.
مرحله سوم
مرحله سوم پس از انتخاب نوع شرکت، تعیین مواردی مانند موارد ذیل است:
- میزان سرمایه شرکت
- تعیین آدرس و کد پستی شرکت
- انتخاب اولین مدیران شرکت
- تعیین سمت مدیران شامل: مدیر عامل، رئیس هیات مدیره و نایب رئیس هیات مدیره
- موضوع فعالیت شرکت
- انتخاب اسم شرکت
- تعیین میزان سهم الشرکه و میزان سهام سهامداران و شرکاء شرکت
- تعیین وضعیت حق امضاء شرکت
- انتخاب بازرس اصلی و بازرس علی البدل شرکت (اگر شرکت مورد نظرتان، سهامیخاص باشد)
- تعیین روزنامه کثیرالانتشار شرکت
نکته: متقاضیان معمولاً سعی دارند ارزانترین روزنامه کثیرالانتشار را برای شرکت خود انتخاب نمایند و به همین متظور ما روزنامه ابرار را پیشنهاد مینماییم.
مرحله چهارم
مرحله بعدی بارگذاری اطلاعات فوق الذکر در سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکتها است. برای اینکار باید با نحوه عملکرد و کار با سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکتها آشنایی کامل داشته باشید در غیر اینصورت موجب میشود احتمال اینکه بارها و بارها پرونده ثبتی شما با اخطار رفع نقص و اخطار رد مواجه شود بسیار زیاد است.
در این محرله ابتدا نام شرکت شما مورد بررسی کارشناس تعیین نام اداره ثبت شرکتها و تایید وی قرار میگیرد و در این زمان میتوانید اوراق شرکت مانند اساسنامه شرکت ، شرکتنامه و باقی اوراق را پرینت و امضاء نمایید و از طریق پست به اداره ثبت شرکتها پست نمایید.
مرحله پنجم
پس از پست مدارک به اداره ثبت شرکتها، پرونده ثبتی شما توسط کارشناسان اداره ثبت شرکتها مورد بررسی قرار میگرید و اگر در هنگام تهیه و تنظیم اوراق و اسناد و مدارک و همچنین بارگذاری اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکتها خطایی انجام نداده باشید، به شرکت شما شماره ثبت و شناسه ملی تعلق میگیرد و شما و یا وکیل شما میتوانید با مراجعه به اداره ثبت شرکتها و واریز برخی از هزینههای ثبت شرکت و همچنین ارائه رسید اوراق ثبت شرکت خود را که ممهور به مهر اداره ثبت شرکتها شده است را تحویل بگیرید.
مرحله ششم و آخر
پس از آنکه مدارک شرکت خود را از اداره ثبت شرکتها تحویل گرفتید اقدامیکه در این زمان لازم است واریز مبلغ مربوط به انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمیو انتشار مراتب ثبت شرکت در روزنامه رسمیکشور و همچنین انتشار آگهی ثبت تاسیس شرکت در روزنامه کثیرالانتشار شرکت است که در بالا در موردانصحبت کردیم.
هزینه ثبت شرکت چقدر است؟
هزینههای ثبت یک شرکت بستگی به مسائلی مانند نوع روزنامه کثیرالانتشاری که انتخاب مینمایید، میزان سرمایه شرکت، تعداد شرکاء و سهامداران و مسائلی مانند این دارد. قبلاً مقاله با عنوان تعرفه و قیمت ثبت شرکت منتشر نموده ایم که توصیه مینماییم برای اطلاع بیشتر از هزینههای ثبت شرکت آن را مطالعه نمایید.
مدارک ثبت شرکت چه مواردی است؟
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت شامل چه مواردی است؟ این سوال یکی از سوالات پر تکرار متقاضیان ثبت شرکت است که در پاسخ باید بگوییم در حال حاضر و با توجه به رویه جدیدی که از ابتدای سال 1398 در جریان است، هیچ مدرک خاصی مانند: تصویر مدارک هویتی سهامداران، شرکاء و بازرسین شرکت، گواهی سوء پیشینه برای مدیران و بازرسین شرکت و غیره دیگر لازم نیست و فقط اگر موضوع شرکت شما از انواع موضوعات مجوزی باشد، باید مجوز خود را به همراه اوراق شرکت مانند اساسنامه، شرکتنامه و غیره از طریق پست به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید.
منبع: ثبت شرکتها